Huldas luffarslöjd, trådtjack, trådslöjd, luffararbete...m.m.

Alla inlägg under oktober 2007

Av Hulda - 18 oktober 2007 20:47


I Målerås finns ett museum med bara luffarslöjd. Kan rekommenderas, var där förra sommaren. Av hemsidan att döma har de ännu flera insamlade luffarslöjdsföremål idag än för ett år sedan.

http://www.luffarmuseum.se/

Och skulle du vilja göra något mera i Målerås så finns det ett glasbruk också.





Av Hulda - 18 oktober 2007 13:17

Inspirationsköp nr 7

Inköpt på hantverksmässa förra året men finns även på Cosas - Annika Nyman.





Av Hulda - 18 oktober 2007 13:10

Inspirationsköp nummer 6

Tvålkopp, MadamStoltz, inköpt via nätet.

Stommen är svetsad, så lite "fusk" är det ju, men dekoratinerna är kul.

 






Av Hulda - 18 oktober 2007 12:39

1:a alster... ja det är inte riktigt sant förstås för det första vi fick göra på min luffarslöjdskurs var en krok. Och krokar och jag går inte ihop så kroken är förpassad lång ner i lådorna, den lämpar sig inte för visning.

Nu blev det en pokal istället för det var ett av exemplen som "fröken" hade och någon egen fantasi hade jag inte. Tråden är krokig men jag blev rätt nöjd ändå. Det BLEV ju nåt, som dessutom gick att använda! Röda pärlor som dekoration då det var December.  


 


Nu var det dags att ge sig på ett stort projekt. En korg. Vevade på som besatt, varv efter varv. Inte blev den vacker men jag gillar den ändå. Fungerar utmärkt till att förvara mina tänger och diverse annat i. 









Av Hulda - 13 oktober 2007 16:30

I julas tröttnade jag på nötskålar, nötknäppare och nötskal över hela bordet och tillverkade ett "allt i ettfat" i luffarslöjd.

Jag har använt 5 stomtrådar 45 cm långa och 2 mm tjocka. (Jag har delat på trådar som är 90 cm långa). 1,5 mm svart tråd till fatet och 0,7 mm svart tråd att linda med. Allt köpt på Slöjd-Detaljer.

Början på fatet är likadant som för utsvängt fat med fot i galvaniserad tråd

i tidigare inlägg i bloggen men istället för att göra fötter på fatet fortsätter du att linda fast tråden samtidigt som du böjer upp stomtrådarna svagt vartefter du lindar.  Ju mindre du böjer upp stomtrådarna desto vidare fat. För att få lite mjukare avslutning på fatet har jag böjt stomtråden utåt och nedåt mot fatet och på det sättet fått en rund kant .

I mitten på fatet ställs en skål för nötskal och så fyller du på med nötter och nötknäppare runtomkring på fatet.

Det är inte jul ännu så idag har jag fyllt fatet med vanliga kastanjer.



Bild på fatets fot



Foten på fatet är en spiral  av 1,5 mm järntråd, som har lindats på en lagom tjock pinne ( i detta fallet på innerpinnen i min brödkavel). Spiralen dras ut och plattas till som du vill ha den, glesa eller täta öglor. Det kan behövas flera "dragningar" och "tillplattningar" innan du blir nöjd med foten. Spiralen lindas fast i en rund ring med lindtråden under fatet på lämpligt avstånd från fatets mitt så att fatet står stadigt. I mitt fall har jag lindat fast spiralen på fatets 11:varv från mitten.

Spiralen blir en mjukare fot som är snällare mot bordsskivor.



Nötfatet underifrån
















































Av Hulda - 6 oktober 2007 23:19


Inspirationsköp

Ljuslykta i samman teknik som ytterkrukan.

Passar till vanligt värmeljus. Fotot är lite missvisande storleksmässigt.


Av Hulda - 6 oktober 2007 20:00

Inpirationsköp

Takkrona i trä inköpt på en hantverksmässa förra året.

Mittpinnen är från en spinnrock.



Närbild på toppen på kronan



Närbild på ljusarm



Av Hulda - 6 oktober 2007 19:43


Inspirationsköp

Ytterkruka i en annorlunda teknik.

Kommer att ta ett tag att fundera ut hur den är gjord men det ser kul ut!

Tråden är tunn och hela konstruktionen är bräcklig.


Inspirationsköp


krukan liggande


närbild på mönstret i botten på krukan



Presentation


Huldas luffarslöjd, trådtjack, trådslöjd, luffararbete...m.m.

Fråga mig

14 besvarade frågor

Gästbok

Kategorier

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Oktober 2007 >>>

 


Skapa flashcards