Huldas luffarslöjd, trådtjack, trådslöjd, luffararbete...m.m.

Direktlänk till inlägg 13 oktober 2007

Nötfat i luffarslöjd, svart tråd

Av Hulda - 13 oktober 2007 16:30

I julas tröttnade jag på nötskålar, nötknäppare och nötskal över hela bordet och tillverkade ett "allt i ettfat" i luffarslöjd.

Jag har använt 5 stomtrådar 45 cm långa och 2 mm tjocka. (Jag har delat på trådar som är 90 cm långa). 1,5 mm svart tråd till fatet och 0,7 mm svart tråd att linda med. Allt köpt på Slöjd-Detaljer.

Början på fatet är likadant som för utsvängt fat med fot i galvaniserad tråd

i tidigare inlägg i bloggen men istället för att göra fötter på fatet fortsätter du att linda fast tråden samtidigt som du böjer upp stomtrådarna svagt vartefter du lindar.  Ju mindre du böjer upp stomtrådarna desto vidare fat. För att få lite mjukare avslutning på fatet har jag böjt stomtråden utåt och nedåt mot fatet och på det sättet fått en rund kant .

I mitten på fatet ställs en skål för nötskal och så fyller du på med nötter och nötknäppare runtomkring på fatet.

Det är inte jul ännu så idag har jag fyllt fatet med vanliga kastanjer.



Bild på fatets fot



Foten på fatet är en spiral  av 1,5 mm järntråd, som har lindats på en lagom tjock pinne ( i detta fallet på innerpinnen i min brödkavel). Spiralen dras ut och plattas till som du vill ha den, glesa eller täta öglor. Det kan behövas flera "dragningar" och "tillplattningar" innan du blir nöjd med foten. Spiralen lindas fast i en rund ring med lindtråden under fatet på lämpligt avstånd från fatets mitt så att fatet står stadigt. I mitt fall har jag lindat fast spiralen på fatets 11:varv från mitten.

Spiralen blir en mjukare fot som är snällare mot bordsskivor.



Nötfatet underifrån
















































 
 
Micke

Micke

14 oktober 2007 00:26

Hej!
Jag hoppas verkligen att du kommer att fortsätta att uppdatera bloggen... ser att det är lite tunt med besök men gud vad dom missar saker!

God luck!

http://www.nordanljus.se

 
Ingen bild

Hulda

14 oktober 2007 18:19

Hej Micke.Blev nyfiken, porträttfotografering och luffarslöjd, hur hänger det ihop?

 
Micke

Micke

15 oktober 2007 22:19

Hej igen (:
Haha. Jodå jag är porträttfotograf men älskar också pyssel, hemslöjd och andra dyliga tidsödare... det ä juh jättekul :)

http://www.nordanljus.se

 
Gerda-Thyra

Gerda-Thyra

15 oktober 2007 22:41

Åh, vad kul att hitta till din sida.... fråga mig inte hur jag hittade hit, för det vet jag inte riktigt, bara hamnade här helt plötsligt...!?
Jag sysslar också med luffarslöjd och tycker det är jätteroligt!
Den typ av luffarslöjd som du gör har jag inte prövat på (ännu)! Du får komma in till mig och kika... det finns nog luffarslöjd lite här och där på min blogg... i allafall litegrand varje månad!Men jag tror nog att din luffarslöjd är lite prydligare än min... fniss...

http://gerda-thyra.bloggagratis.se

 
Ingen bild

Hulda

16 oktober 2007 23:47

Hej Gerda-Thyra
Tittar ofta på din blogg efter luffarslöjd, och allt annat som du gör. Hamnade på din blogg i mars på grund av en mössa!
Kan bara instämma i allt som alla andra skriver, supersnygga grejor, kul att läsa. Hur hinner du med allt?

 
Ingen bild

Mia

15 april 2010 09:16

hej Tjejen!
Nu är jag här och kikar igen, den här skålen är sååå vacker, skulle vilja prova att göra en liknande och ha ute i trädgården så att den får lite snygg patina...Jobbar du helt fritt med dina skålar? jag brukar använda en platta som jag fäster mina arbeten i.Lite knepigt måste det varit att få spiralen på "ovansidan" av skålen:-0
Himla snygg är den iallafall
//kram Luffarmia//

 
Hulda

Hulda

15 april 2010 22:59

Hej Mia. Än så länge jobbar jag utan några mallar, det har bara aldrig blivit av. Ibland när skålen blir ohjälpligt sned så hade det ju varit bra att ha en. Är för lat.
Det var lite pillrigt att "sy fast" öglefoten men det var större problem med att kavla ut öglorna så att de blev ok. En spiral i 1,5 mm tråd låter sig inte behandlas hur som helst, där fick jag vara envis.
Kul att du gillar resultatet du också.

http://huldaholm.bloggplatsen.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Hulda - 3 september 2017 22:43

Födelsedagsönskan om ljusstakar från syster fick mig att plocka fram tråd och tänger igen.Är förstås rejält ringrostig och fick en blåsa på fingret men till slut blev de färdiga.           Ljusstakar i luffarslöjd med små dekorationsklock...

Av Hulda - 4 oktober 2014 19:56

Svärmors skål Jag har gjort den förr och kommer att göra den igen. Modellen är min favorit. Denna gång blev det en liten skål, en variant av skålen i mitt första inlägg på bloggen för så  många år sedan. Skålen är gjord på samma sätt, enda skil...

Av Hulda - 2 juni 2014 00:11


  Export.......   Fick oväntat en gåva från mina kollegor i Indien och ville ge något tillbaka. Och bråttom var det så det blev nattarbete till fram på småtimmarna i torsdags. Men klart blev jag och nu är mina 6 pärlhjärtan levererade. Stom...

Av Hulda - 15 september 2013 02:57

kopierat från http://slojdnytt.blogspot.se/ Hemslöjdskonsulenterna i Västmanlands län informerar.   23 december 2012 Änglar     På utställningen Återbruk - Skapa nytt finns en julkrubba sydd av Inga Westin, Västerås. Inga har återb...

Av Hulda - 11 juli 2013 21:39

Skålen är flera år gammal, jag gjorde den på en kurs i Borås och gav sedan bort den, utan att fota dumt nog. Passade på att  fota idag.     Stomtråd 2,mm galvaniserad tråd, tråd till sjäva skålen 1,5 mm och bindtråd 0,7 mm tråd. 8 stomtråd...

Presentation


Huldas luffarslöjd, trådtjack, trådslöjd, luffararbete...m.m.

Fråga mig

14 besvarade frågor

Gästbok

Kategorier

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Oktober 2007 >>>

 


Ovido - Quiz & Flashcards