Huldas luffarslöjd, trådtjack, trådslöjd, luffararbete...m.m.

Direktlänk till inlägg 18 oktober 2007

Luffarslöjd med "inflätat" porslinsfat

Av Hulda - 18 oktober 2007 13:17

Inspirationsköp nr 7

Inköpt på hantverksmässa förra året men finns även på Cosas - Annika Nyman.





 
 
Gerda-Thyra

Gerda-Thyra

19 oktober 2007 10:09

De är ju så fina, sådana här trådombundna fat!
Jag har gjort flera stycken liknande och använt mig av fina uddafat, ett tag gick jag omkring och lyfte på alla blomkrukor var jag än kom, för att se om det dålde sig något vackert gammalt fat därunder som var lämpat för inbindande....
Min mormor hade gamla ovala fat som var trådinlindade från förr i tiden. Tyvärr vet jag inte var de tog vägen, de var så himla vackra! Har sett liknande ovala på auktioner, men de har blivit så dyra...
Tvålkoppen var ju söt! Och din "första-sak" pokalen är inget dåligt nybörjarverk minsann!

http://gerda-thyra.bloggagratis.se

 
Hulda

Hulda

20 oktober 2007 00:36

Hej Gerda-Thyra
Dina fat är så fina! letade upp dem i din blogg. Runda trådombundna fat har jag sett men aldrig ovala. Planerar du att göra ett själv?

http://huldaholm.bloggagratis.se

 
Gerda-Thyra

Gerda-Thyra

20 oktober 2007 15:45

Ja, om jag någongång hittar ett tillräckligt fint, ovalt fat...och i rätt storlek... och inte för tjockt... gärna ett gammalt... fniss!

http://gerda-thyra.bloggagratis.se

 
Hulda

Hulda

20 oktober 2007 16:57

Ser fram emot det, kommer att hålla utkik.

http://huldaholm.bloggagratis.se

 
Ingen bild

Mia

6 februari 2010 14:30

hej hulda! jag håller på å klurar på hur man gör dessa underbara små konstverk men har "kört fast lite". Hur ser det ut på baksidan?Först gjorde jag en dubbel öglekant och försökte klämma fast fatet men det känndes inte rätt..sitter fatet fast med dekorationen genom trådar på undersidan kanske?eller är jag ute å cyklar :-/
kram Mia

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Hulda - 3 september 2017 22:43

Födelsedagsönskan om ljusstakar från syster fick mig att plocka fram tråd och tänger igen.Är förstås rejält ringrostig och fick en blåsa på fingret men till slut blev de färdiga.           Ljusstakar i luffarslöjd med små dekorationsklock...

Av Hulda - 4 oktober 2014 19:56

Svärmors skål Jag har gjort den förr och kommer att göra den igen. Modellen är min favorit. Denna gång blev det en liten skål, en variant av skålen i mitt första inlägg på bloggen för så  många år sedan. Skålen är gjord på samma sätt, enda skil...

Av Hulda - 2 juni 2014 00:11


  Export.......   Fick oväntat en gåva från mina kollegor i Indien och ville ge något tillbaka. Och bråttom var det så det blev nattarbete till fram på småtimmarna i torsdags. Men klart blev jag och nu är mina 6 pärlhjärtan levererade. Stom...

Av Hulda - 15 september 2013 02:57

kopierat från http://slojdnytt.blogspot.se/ Hemslöjdskonsulenterna i Västmanlands län informerar.   23 december 2012 Änglar     På utställningen Återbruk - Skapa nytt finns en julkrubba sydd av Inga Westin, Västerås. Inga har återb...

Av Hulda - 11 juli 2013 21:39

Skålen är flera år gammal, jag gjorde den på en kurs i Borås och gav sedan bort den, utan att fota dumt nog. Passade på att  fota idag.     Stomtråd 2,mm galvaniserad tråd, tråd till sjäva skålen 1,5 mm och bindtråd 0,7 mm tråd. 8 stomtråd...

Presentation


Huldas luffarslöjd, trådtjack, trådslöjd, luffararbete...m.m.

Fråga mig

14 besvarade frågor

Gästbok

Kategorier

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Oktober 2007 >>>

 


Ovido - Quiz & Flashcards