Huldas luffarslöjd, trådtjack, trådslöjd, luffararbete...m.m.

Alla inlägg under februari 2008

Av Hulda - 25 februari 2008 23:14


 


Jag har använt 13 st raka svartglödgade blomstertrådar, 30 cm långa,

köpta på Slöjd-Detaljer plus ungefär 1,5 spolar svart blomstertåd 0,7 mm också de köpta på Slöjd-Detaljer.

Bunta de 13 stomtrådarna i en rund jämn bunt och fäst ihop dem med en frystejpsbit ungefär 10 cm från ena änden.

Fäst den tunna blomstertråden i tejpen och linda tråden runt bunten mot den korta delen av de raka trådarna, i täta varv ca 10 varv. Böj därefter ner de 13 trådarna (de korta trådarna) i solfjädersform . Fortsätt att linda den tunna blomstertråden runt de 13 trådarna samtidigt som du formar stomtrådarna till en skål. Bestäm innan du börjar linda skålenom du vill ha stomtrådarna synliga på ovan eller undersidan.

Jag har valt att ha stomtråden synlig på undersidan och insidan.



Efter att ha lindad ca 10 varv i botten på skålen, ta bort tejpen och böj

upp varje tråd (de långa stomtrådarna) mot motsvarande tråd i skålens botten samtidigt som varje lång stomtråd böjs ned igen så att stommen till  ljuslyktan ser ut som bilden ovan. Linda fast de nedvikta stomtrådarna stadigt på nästa varv du lindar på skålen.

Fortsätt att linda tråden i skålen och forma den tills du är nöjd.

Min ljusskål har en diameter på 14 cm.



Fortsätt att linda den tunna blomtråden runt de 13 långa stomtrådarna samtidigt som du formar foten på ljuslyktan.  Många varv blev det innan foten blev färdig. Avsluta med en utvikt kant nertill om du vill. Det går ju likabra utan bara ljuslyktan står stadigt.

Diameter i botten på min ljuslykta är 10 cm.



Undersidan och insidan.

Blixtfoto när det är mörkt ute blir inte så bra. Mina grannar undrade också vad jag höll på med när jag kröp omkring och fotade.



 ca 19 cm hög


Variera ljuslyktan genom smalare "topp" på foten och aningen mera utsvängd fot, olika höjder på foten, dekorationer ( ej brännbara sådana!)














Presentation


Huldas luffarslöjd, trådtjack, trådslöjd, luffararbete...m.m.

Fråga mig

14 besvarade frågor

Gästbok

Kategorier

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
<<< Februari 2008 >>>

 


Ovido - Quiz & Flashcards