Huldas luffarslöjd, trådtjack, trådslöjd, luffararbete...m.m.

Direktlänk till inlägg 27 oktober 2008

Godisskål på hög fot, luffarslöjd

Av Hulda - 27 oktober 2008 20:13

Godisskål på hög fot

Jag har använt 9 blomstertrådar/elefanttråd 40 cm långa, köpta på Plantagen och lindtråd 0,7 mm blomstertråd köpt på Slöjd-Detaljer i Skara.



Bunta ihop stomtrådarna till en rund bunt och tejpa ihop bunten med frystejp ungefär mitt på bunten. Fäst lindtråden i tejpen och börja linda lindtråden i täta varv ner mot skålens fot i ca 12 cm.

 

(Har snott bilden från en annan beskrivning så måtten stämmer inte med principen är densamma)

När du har lindat med lindtråden i täta varv runt stomtrådarna i ca 12 cm böjer du isär stomtrådarna i en något "strutforming" solfjädersform och fortsätter att linda med lindtråden runt varje stomtråd i ca 10 varv. Bestäm om stomtrådarna skall synas på ovansidan eller undersidan.

Efter ca 10 varv böjer du ut stomtrådarna så att foten i fortsättningen blir platt.

Foten står stadigare om den är lite "strutformad" än om den är helt platt och den blir dessutom mycket snyggare.

Fortsätt att linda tills foten har en diameter på 10 cm. Fäst lindtråden runt en av stomtrådarna.

Avsluta med en dekoration. Tråden till öglan är 2,5 cm lång.

 


Börja med skålen. Böj ut de stomtrådar som skall bilda skålen i solfjädersform, fäst lindtråden i en av stomtrådarna och börja linda skålen. Välj om stomtråden skall synas på ovansidan eller undersidan.

Forma skålen vartefter du lindar. Jag har böjt ut stomtrådarna en aning den sista centimetern för att få en mjukare skålform.

Avsluta med en dekoration. Tråden till öglan är 3 cm lång.

Pärlorna är från en slaktad flaskdekoration som Indiska reade ut förra året.



Färdig skål 19 cm hög.



Jag har tidigare gjort en likadan! skål i galvaniserad tråd men helt lika blev de inte, men nästan.......Den svarta blev något större

Måtten för båda:

Höjd 18-19 cm

Diameter skål 16-17 cm

Diameter fot inkl öglor 10-12 cm

Höjd på foten 10-12 cm


















 
 
Dulsinea

Dulsinea

28 oktober 2008 18:24

Snygg, som allt du gör
Dulsinea

http://gogunon.blogg.se

 
Ingen bild

Ninni

28 oktober 2008 20:22

Heja heja!!! Det verkar som inspirationen har slagit till!!/ Ninni

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Hulda - 3 september 2017 22:43

Födelsedagsönskan om ljusstakar från syster fick mig att plocka fram tråd och tänger igen.Är förstås rejält ringrostig och fick en blåsa på fingret men till slut blev de färdiga.           Ljusstakar i luffarslöjd med små dekorationsklock...

Av Hulda - 4 oktober 2014 19:56

Svärmors skål Jag har gjort den förr och kommer att göra den igen. Modellen är min favorit. Denna gång blev det en liten skål, en variant av skålen i mitt första inlägg på bloggen för så  många år sedan. Skålen är gjord på samma sätt, enda skil...

Av Hulda - 2 juni 2014 00:11


  Export.......   Fick oväntat en gåva från mina kollegor i Indien och ville ge något tillbaka. Och bråttom var det så det blev nattarbete till fram på småtimmarna i torsdags. Men klart blev jag och nu är mina 6 pärlhjärtan levererade. Stom...

Av Hulda - 15 september 2013 02:57

kopierat från http://slojdnytt.blogspot.se/ Hemslöjdskonsulenterna i Västmanlands län informerar.   23 december 2012 Änglar     På utställningen Återbruk - Skapa nytt finns en julkrubba sydd av Inga Westin, Västerås. Inga har återb...

Av Hulda - 11 juli 2013 21:39

Skålen är flera år gammal, jag gjorde den på en kurs i Borås och gav sedan bort den, utan att fota dumt nog. Passade på att  fota idag.     Stomtråd 2,mm galvaniserad tråd, tråd till sjäva skålen 1,5 mm och bindtråd 0,7 mm tråd. 8 stomtråd...

Presentation


Huldas luffarslöjd, trådtjack, trådslöjd, luffararbete...m.m.

Fråga mig

14 besvarade frågor

Gästbok

Kategorier

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Oktober 2008 >>>

 


Ovido - Quiz & Flashcards