Huldas luffarslöjd, trådtjack, trådslöjd, luffararbete...m.m.

Alla inlägg under november 2008

Av Hulda - 24 november 2008 16:28

 


I helgen har jag varit på en tvådagars kurs i luffarslöjd. Enormt roligt förstås och ömma händer och tummar.

Jag har lärt mig att göra en visp, en nagg, och lite annat som jag inte kunde eller vågat mig på förut. Vispen blev väldigt ful  och "bred-käftad", men nu kan jag principen så det är väl inte helt omöjligt att det blir en och anna visp i julkapp. 

Naggen blev en multikrok. Istället för naggar blev det krokar. Kommer bild så småningom.

Och så lärde jag mig att göra en trådblomma, så nu har jag böjt till flera stycken.

Till blomman har jag använt  ca 130 cm 1,5 mm galvaniserad tråd.

Börja med att göra en ögla i ena änden och fortsätt med att rulla ihop tråden tätt runt öglan, som en kanelbulle i ca 5 varv.

När du är nöjd med mittrullens storlek tar du tag med en tång om tråden och böjer tråden bakåt runt tången i ungefär samma vinkel som tråden på bilden.

 


Blombladen gör du genom att böja tråden runt en flaskhals eller en pinne genom att lägga tråden mot pinnen, hålla fast tråden med tummen mot pinnen samt böja tråden runt pinnen ända runt om så att trådarna möts. Ta därefter tag med tången igen ungefär där trådarna möts, böj upp tråden igen redo för nästa blomblad. Håll fast tråden för det nya blombladet mot pinnen genom att stoppa tummen i det första blombladet och håll  fast trådarna stadigt mot pinnen. Böj tråden igen runt pinnen så att trådarna möts osv. När alla blombladen är färdiga böjer du ner resterande tråd till blomskaft.



Första blomman gjorde jag på kursen så där har jag inga mått på pinnen som jag använde till blombladen. Hela blomman är 9 cm i diamenter.

Andra blomman har jag använt en flaskhals (diameter 3 cm) som mall.

Diametern blev ca 9 cm.



till sista blomman har jag använt 50 cm 1 mm galvaniserad tråd och en pinne med en diamenter på 1 cm som mall för blombladen. Samma princip som till de större blommorna. Diameter på färdig blomma, 5 cm.

Tips. Gör blommor i svart 1 mm tråd och fäst dem med några styg i en färgad kargongbit och du har ett julkort!

(Pinnen som mallen för blombladen bör då bara lite tunnare än 1 cm)







Presentation


Huldas luffarslöjd, trådtjack, trådslöjd, luffararbete...m.m.

Fråga mig

14 besvarade frågor

Gästbok

Kategorier

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< November 2008 >>>

 


Skapa flashcards