Huldas luffarslöjd, trådtjack, trådslöjd, luffararbete...m.m.

Alla inlägg under juni 2009

Av Hulda - 24 juni 2009 13:27

Det finns flera böcker som visar luffarslöjd men en som jag gärna återkommer till är Trådkonster

Författare: Gerd Mellberg, Sven Axner.

Den finns att köpa på nätet och även idag (juni 09) hos Slöjdmagasinets näthandel


En annan självklar bok är Luffarslöjd och andra trådarbeten

Författare: Gert Ljungberg, Inger A:son Ljungberg och Petronella Ljungberg

Den finns hos Bokus, Adlibris och Slöjdmagasinet


En tredje bra bok är

Smida, Driva , Bocka och andra metalltekniker

Författare: Gert Ljungberg, Inger A:son Ljungberg och Lars-Göran Hall

Jag har köpt boken på antikvariat (på nätet) men Slöjdmagasinet har den just nu (juni-09).


Spännande metalltrådsflätning

Författare: Alice Riisager Rasmussen på  danska men översatt till svenska

visar olika tekniker att fläta med tunnare tråd.

Boken finns hos Bokus och Slöjdmagasinet.


Trådarbetande luffare

Författare: Birger Magnusson

Boken kan beställas frånl: Birger Magnusson 0495-302 06,
Hultgränd 7, 570 80 Virserum enligt info på nätet.

Jag köpte min på luffarmuseet i Målerås. Boken beskriver även hur det var att gå på luffen. Ingen lätt liv alla gånger.



Av Hulda - 22 juni 2009 22:55

 Stor blomkrans till syrrans blå dörr.


En större variant av fönsterdekorationen i Maj 2009.

Stommen är gjord av två ringar galvaniserad  2 mm ståltråd som fästs ihop med två öglor. Tråden kommer från Biltema, 2,0 mm x 50 meter. art 19-0003. Tråden säljs rullad i en ca 22 cm ring och det måttet har jag använtill blomkransen. Trådarna har jag fäst ihop med ett glest varv med galvaniserad bindtråd.

Hur du gör en blomkrans finns beskrivet 9 Maj 2009.

Det gick åt 17 blommor till kransen. Blommorna är gjorda av 1 mm tråd och till blommorna har jag använt en pinne med diameter 1 cm.

Hur du gör en blomma finns beskrivet 24 November 2008.



Kransen hängs upp i en ögledekoration (tre öglor)

Hur du gör en ögledekoration finns beskrivet 8 februari 2009.


GLAD SOMMAR !









Presentation


Huldas luffarslöjd, trådtjack, trådslöjd, luffararbete...m.m.

Fråga mig

14 besvarade frågor

Gästbok

Kategorier

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< Juni 2009 >>>

 


Skapa flashcards