Huldas luffarslöjd, trådtjack, trådslöjd, luffararbete...m.m.

Direktlänk till inlägg 19 december 2009

Skål med bred fot i galvaniserad tråd

Av Hulda - 19 december 2009 19:14

Skål med bred fot.


skål med bred fot  


Har funderat många gånger på de runda låga skålar som jag gjorde för två år sedan. De borde väl gå att använda till något. Som fruktskålar fungerade de inte så bra då det inte var några fötter/tassar på dem. Och inte gick det så bra att sälja dem heller.

Hur fruktskålen är tillverkad finns beskrivet på bloggen 30 september 2007.


  


Med en fot på skålen blev den användbar och gick lätt att sälja.

Fruktskålen är gjord av 3 stomtrådar och rundad som en "balja".

Till foten har jag mätt upp 6 st ca 30 cm galvaniserad 2 mm trådar. Utnyttja trådens böjning, foten skall svänga utåt. Böj ena änden på tråden som en "kanelbulle" och gör därefter en tvär böj på tråden enligt bilden ovan.


  


Stomtrådarna till foten, ovandelen med "kanelbullen" sys en och en fast längs stomtrådarna i skålen, se bild.

Stomtrådarna är fastsydda med 0,7 mm galvaniserad blomster-tråd. Blomstertråden är ca 4 gånger så lång som en stomtråd. Fäst tråden

och stomtråden genom att vira blomstertråden om en stomtråd i skålen +

en stomtråd till foten, dra upp båda ändarna på tråden på utsidan av skålen.

Den ena änden av blomstertråden bör vara  ca 1,5 dm och använs till att sy fast ovandelen med "kanelbullen". Den långa änden används till att linda fast tråden på foten. Till foten har jag använt 1,5 mm galvaniserad  tråd att linda med, likadan tråd som i skålen.

Fäst 1,5 mmtråden med en ögla i ena stomtråden till foten. Börja linda fast tråden och försök samtidigt få fotens bas så rund som möjligt. Fortsätt att linda fast tråd tills du nått önskad storlek på foten och forma samtidigt fotens form genom att böja stomtrådarna.












Bredden på foten upptill och nertill beror på hur långt ut från skålens mitt som du fäster stomtrådarn. Mina tre skålar blev helt olika, en med bred bas på foten (första bilden), en smal och en som blev mittemellan (sista bilden). Blev mest nöjd med den som blev mittemellan.






  

 
 
Ingen bild

mia

20 december 2009 11:35

fiffigt! jag har också velat göra höga skålar med lite bred fot men om dom skall sitta ihop hela vägen så blir det ju liksom ett "hål" i mitten..Har läst någonstans här hur man kan lösa detta men ej provat än. Detta förslag var ju smart om man redan har en rund skål...
/Mia/

 
Hulda

Hulda

20 december 2009 17:57

Hej Mia
Blev rätt nöjd med mina skålar. Har lånat idén från en skål på en antikmässa för något år sedan. Hittade en annan bild på nätet också där stomtrådarna i foten var lindade med spiraler och trådarna var fästa i en ring i botten på foten. Inga trådar lindade på tvären alltså. Väldigt dekorativt men hur det blir stabilt återstår att testa.

http://huldaholm.bloggplatsen.se

 
Ingen bild

mia

21 december 2009 19:23

På en liten karamellskål med hög fot så tog jag en av stomtrådarna vid skålens "början" och vek in över hålet och gjorde en snurra för att dölja hålet som blir där, det blev ganska bra och ser prydligt ut men blir nog ej så bra på en större modell.( kan visa det på min blogg sen när jag kommit igång igen efter ny år)

 
Anna

Anna

27 januari 2010 12:25

Skålen på fot är jättefin, vilken bra ide.
Jag har hållit utkik efter dina inlägg, vad kul att du är tillbaka. :-)
Jag har själv en blogg nu med bl.a luffarslöjd och lite annat. kika gärna in.

http://liljegarden.blogspot.com

 
Ingen bild

Britt

10 juni 2010 17:41

Jätte snygg

 
Ingen bild

Hulda

11 juni 2010 05:31

Hej Britt. Hulda niger och tackar.

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Hulda - 3 september 2017 22:43

Födelsedagsönskan om ljusstakar från syster fick mig att plocka fram tråd och tänger igen.Är förstås rejält ringrostig och fick en blåsa på fingret men till slut blev de färdiga.           Ljusstakar i luffarslöjd med små dekorationsklock...

Av Hulda - 4 oktober 2014 19:56

Svärmors skål Jag har gjort den förr och kommer att göra den igen. Modellen är min favorit. Denna gång blev det en liten skål, en variant av skålen i mitt första inlägg på bloggen för så  många år sedan. Skålen är gjord på samma sätt, enda skil...

Av Hulda - 2 juni 2014 00:11


  Export.......   Fick oväntat en gåva från mina kollegor i Indien och ville ge något tillbaka. Och bråttom var det så det blev nattarbete till fram på småtimmarna i torsdags. Men klart blev jag och nu är mina 6 pärlhjärtan levererade. Stom...

Av Hulda - 15 september 2013 02:57

kopierat från http://slojdnytt.blogspot.se/ Hemslöjdskonsulenterna i Västmanlands län informerar.   23 december 2012 Änglar     På utställningen Återbruk - Skapa nytt finns en julkrubba sydd av Inga Westin, Västerås. Inga har återb...

Av Hulda - 11 juli 2013 21:39

Skålen är flera år gammal, jag gjorde den på en kurs i Borås och gav sedan bort den, utan att fota dumt nog. Passade på att  fota idag.     Stomtråd 2,mm galvaniserad tråd, tråd till sjäva skålen 1,5 mm och bindtråd 0,7 mm tråd. 8 stomtråd...

Presentation


Huldas luffarslöjd, trådtjack, trådslöjd, luffararbete...m.m.

Fråga mig

14 besvarade frågor

Gästbok

Kategorier

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< December 2009 >>>

 


Ovido - Quiz & Flashcards