Huldas luffarslöjd, trådtjack, trådslöjd, luffararbete...m.m.

Direktlänk till inlägg 23 december 2009

DrakUlla och hennes systrar - änglar i svartglödgad tråd

Av Hulda - 23 december 2009 10:50

Änglar i svartglödgad tråd

 

  

Till kroppen går det åt ca 60 cm 1 mm svartglödgad tråd och ca 25 cm tråd till huvudet . Diametern på huvudet är 2 cm.

Mät upp tråden till kroppen, forma två fötter mitt på tråden. Ca 1,5 cm

mellan fötterna och ca 2,5 cm mellan fot och ytterkanten på kroppen.Forma en knubbig kropp genom att vika in de två trådarna i kors över varann, och vik därefter ner trådarna längs med sidorna för att forma hängande "draculavingar". Vira tråden som skall bilda underdelen av vingen i en gles spiral på en tunn stadig tråd och fäst tillsist trådändarna med en ögla i kroppen. Kolla så att det blir symetriskt.

Mät upp tråd till huvudet och forma ett runt huvud, vecka håret eller rulla upp håret som en "kanelbulle" på vardera sidan av huvudet.

Fäst ett hjärta i samma tråd som du fäster fast huvudet med. Lägg huvudets "haka" på krysset där trådarna möts på toppen av kroppen, Vira tråden 4 gånger igenom huvudringen och omkring krysstrådarna. Dra åt tråden hela tiden.

Klipp av överflödig tråd, kläm in vassa ändar, justera hjärtat.

En ny DrakUlla är född! ca 15 cm bred nertill inkl vingar, ca 9 utan vingar,11 cm hög.


  


      

      God Jul

 

     

    och

 

  

 

  Gott Nytt År!





 
 
Ingen bild

Ninni och Lisbeth

23 december 2009 20:51

DrakUlla var ju superhäftig,men vad fick du för SVAR från tråden???
Språkpolissystrarna Andersson

 
Hulda

Hulda

23 december 2009 23:13

Ha ha , så det kan bli. Tur att det finns korrekturläsare. Nu är det tillrättat.

http://huldaholm.bloggplatsen.se

 
Ingen bild

mia

13 januari 2010 10:49

Hej tjejen!
måste bara få säga att dina små "drakullor" är skrämmande lik mig själv, he he
ha det bra kram/ luffarmia

 
Ingen bild

carin

16 januari 2010 15:15

Hej.Du gör jättefina saker och jag vill själv pröva på att göra ngt,men i blank tråd.Vad är lämpligast att köpa när man är nybörjare.Jag har sett en ängel som jag vill testa.
Vilken grovlek och sort,både den grövre och den man ska linda med.Tack på förhand.

 
Hulda

Hulda

16 januari 2010 22:55

Hej Carin
Vill du göra små änglarna blir nog 1 mm tråd bäst, lätt att jobba med men blir ändå stadig. Jag använder 0,7 mm blank tråd att linda ihop änglarna med. Hittar du tunnare så går det också bra. Jag har hittat svartglödgad tråd som är tunnare än 0,7 mm, men inte blank galvaniserad tråd.
Vill du göra stora änglar kan du använda 1,5 mm tråd eller 2 mm tråd för att få ängeln stadig, och fästa ihop dem med 0,7 mm tråd. Tråden finns hos Slöjd-Detaljer i Skara bl.a men du kan hitta den i din järnhandel eller Biltema. Lycka till!

http://huldaholm.bloggplatsen.se

 
anki

anki

18 januari 2010 11:36

Hej, och tack att Du besök min finska sidor. Jag kan inte talar eller skriva svenska (bara litet). Men jag tycker mycket Din sidor. Du är duktig!

http://www.anki.vuodatus.net

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Hulda - 3 september 2017 22:43

Födelsedagsönskan om ljusstakar från syster fick mig att plocka fram tråd och tänger igen.Är förstås rejält ringrostig och fick en blåsa på fingret men till slut blev de färdiga.           Ljusstakar i luffarslöjd med små dekorationsklock...

Av Hulda - 4 oktober 2014 19:56

Svärmors skål Jag har gjort den förr och kommer att göra den igen. Modellen är min favorit. Denna gång blev det en liten skål, en variant av skålen i mitt första inlägg på bloggen för så  många år sedan. Skålen är gjord på samma sätt, enda skil...

Av Hulda - 2 juni 2014 00:11


  Export.......   Fick oväntat en gåva från mina kollegor i Indien och ville ge något tillbaka. Och bråttom var det så det blev nattarbete till fram på småtimmarna i torsdags. Men klart blev jag och nu är mina 6 pärlhjärtan levererade. Stom...

Av Hulda - 15 september 2013 02:57

kopierat från http://slojdnytt.blogspot.se/ Hemslöjdskonsulenterna i Västmanlands län informerar.   23 december 2012 Änglar     På utställningen Återbruk - Skapa nytt finns en julkrubba sydd av Inga Westin, Västerås. Inga har återb...

Av Hulda - 11 juli 2013 21:39

Skålen är flera år gammal, jag gjorde den på en kurs i Borås och gav sedan bort den, utan att fota dumt nog. Passade på att  fota idag.     Stomtråd 2,mm galvaniserad tråd, tråd till sjäva skålen 1,5 mm och bindtråd 0,7 mm tråd. 8 stomtråd...

Presentation


Huldas luffarslöjd, trådtjack, trådslöjd, luffararbete...m.m.

Fråga mig

14 besvarade frågor

Gästbok

Kategorier

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< December 2009 >>>

 


Ovido - Quiz & Flashcards