Huldas luffarslöjd, trådtjack, trådslöjd, luffararbete...m.m.

Direktlänk till inlägg 21 december 2008

God Jul och Gott Nytt År!

Av Hulda - 21 december 2008 12:27



Rund fönsterprydnad, dekorerad med uddkant.

Det har mest blivit en hel änglakör i december, om jag räknar efter så har jag gjort ungefär 80 änglar, stora som små de senaste veckorna. Plus en och annan skål. Men inget nytt just att visa.

Fönsterprydnaden gjorde jag till julmarknaden förra julen. Uddkanten är gjord i en mönstergig. Lägger in beskrivningen nästa år. Låter långt bort men det är det ju inte.

Ha en trevlig helg! Vi ses om ni vill nästa år.

Hulda


 
 
Ingen bild

Ninni

22 december 2008 12:02

Hängde upp min "fönsterprydnad" i köksfönstret igår. Det blev riktigt fint. den stora ängeln hänger i fönstret på ytterdörren och de små dito hänger i julgranen. God Jul önskar Ninni

 
DULSINEA

DULSINEA

22 december 2008 12:37

Fint som vanligt. Dulsinea

http://www.gogunon.blogg.se

 
Ingen bild

Anna

30 december 2008 21:59

Jättefina saker du har gjort.Jag gillar speciellt ljuslyktan på fot och jag undrar om du har designat den själv?

 
Ingen bild

Hulda

31 december 2008 19:06

Hej Anna och tack. Kul att du gillar min luffarslöjd. Idén till ljuslyktan fick jag från en gammal sådan, i keramik, så lite hjälp var det ju.

 
Ingen bild

hanna

9 januari 2009 09:46

Hej, Jag skulle gärna vilja gå en kurs i luffarslöjd. Jag bor i stockholm, har du nått tips? Fina sakar du har gjort!
hanna_schuldt@hotmail.com

 
Ingen bild

Hulda

9 januari 2009 20:42

Hej Hanna
Min första kurs var hos något av studieförbunden, jag minns inte vilket. Leta i kurskatalogerna eller gå in på deras hemsidor. Eller sök på nätet efter kurs i luffarslöjd eller trådslöjd. Jag har gått en endagskurs/fortsättningskurs hos Folk-niversitet i Borås. Kursen var jättebra men det är ju lite långt dit förstås. Landstinget i Stockholm har kurs. I gamla lokaler från Sabbatsbergs sjukhus. Klistrar in länken http://www.sll.se/sll/templates/NormalPage.aspx?id=16481 Det var min senaste kurs och den är jag mycket nöjd med.
Lycka till.

 
Malin

Malin

20 januari 2009 14:29

Hej Hulda! Vilken fin och rolig blogg om luffarslöjd som är mitt favorithantverk. Nu blir jag insprirerad att göra min hemsida lika fin. Där finns en del av mitt hantverk, men mer kommer snart! Jag ordnar kurser också, mest i Västmanland där jag bor, snart börjar en i Fagersta via studieförbundet nvu, och senare en i Smedjebacken via vuxenskolan. Men jag har ju egna kursdagar också. Om ni samlar ihop lite folk kan jag komma till er - eller så reser ni hit, det finns mycket kul att se och göra här! Allt gott. Malin.

http://www.primaleve.nu

 
Ingen bild

Hulda

25 januari 2009 16:42

Hej Malin. Roligt att du gillar luffarslöjd du också! Skulle gärna gå en kurs hos dig, men det blir lite långt kanske. Finns en bild med från Skansen på din blogg. Kommer du att vara där igen? och isåfall när?
Gillar dina krokar! Har sett dem tidigare när jag sökt bilder på luffarslöjd på nätet.Kul att veta vem som böjt till dem!

 
Ingen bild

Anna

25 januari 2009 19:02

hejsan! tittar in lite då och då för att se om du har gjort nåt nytt. Har du något på gång? Jag håller också på och har börjat designa mer själv.Det är roligare än tidigare då jag bara gjorde sånt jag sett i böcker.Har lånat en bok på bibblan som heter everyday things wire.Har du sett den? det finns några riktiga mästerverk där. ha det...

 
Ingen bild

Hulda

25 januari 2009 19:45

Hej Anna
Just nu är det tomt på idéer och intresse. Har börjat sticka igen, efter ett uppehåll på sisådär 20 år. Jag har hittat boken everyday thins wire på nätet men inte förstått att den gick att låna på biblioteket utan trodde att jag måste köpa den från USA, sådär gav jag upp. Skall hänga på låset till biblioteket i morgon. TACK för tipset. Skulle vara roligt att se vad du gör!

 
Ingen bild

Anna

1 februari 2009 12:07

hej
fick du tag på boken? hittade en till på bibblan som heter spännande metalltrådsflätning av Alice Riisager Rasmussen som var rätt kul.Hoppas du får tillbaka din inspiration.Jag har letat luffarslöjd på nätet och dina arbeten toppar lätt listan.

 
Ingen bild

Hulda

1 februari 2009 18:24

Hej Anna
Jodå boken fanns men jag fick ställa mig i kö.Lärde mig att man kunde boka böcker på nätet också så det har hänt en del sedan jag senast lånande en bok på biblioteket. Alice Riisager Rasmussens bok har jag i mitt eget bibliotek. Hon har gjort mycket som inspirerar.Har du hittat hennes hemsida? http://www.metalflet.dk

 
Ingen bild

Anna

1 februari 2009 19:37

tack för tipset om hemsidan.Jag har inte ens tänkt på att leta på författaren.Tror du vi skulle kunna göra oss pengar på våra egna ideer...?(ha ha)Det var inga dåliga saker hon har gjort.

 
Carro

Carro

2 februari 2009 13:57

Hej!
Vilka snygga grejor du gjort i luffarslöjd! :) Kommer nog att kolla in här i framtiden för att få lite inspiration.

http://carro-carrosblogg.blogspot.com

 
Ingen bild

Mona

5 februari 2009 20:58

Härlig sida! Kolla gärna min pappas sida för lite inspiration, ska maila din adress till honom så han får inspireras lite med..www,luffarstigen.se
Mona

 
Ingen bild

Hulda

7 februari 2009 02:21

Hej Carro och tack och välkommen åter!

 
Ingen bild

Hulda

7 februari 2009 02:34

Hej Mona. Tack för tipset. Skall genast kolla.

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Hulda - 3 september 2017 22:43

Födelsedagsönskan om ljusstakar från syster fick mig att plocka fram tråd och tänger igen.Är förstås rejält ringrostig och fick en blåsa på fingret men till slut blev de färdiga.           Ljusstakar i luffarslöjd med små dekorationsklock...

Av Hulda - 4 oktober 2014 19:56

Svärmors skål Jag har gjort den förr och kommer att göra den igen. Modellen är min favorit. Denna gång blev det en liten skål, en variant av skålen i mitt första inlägg på bloggen för så  många år sedan. Skålen är gjord på samma sätt, enda skil...

Av Hulda - 2 juni 2014 00:11


  Export.......   Fick oväntat en gåva från mina kollegor i Indien och ville ge något tillbaka. Och bråttom var det så det blev nattarbete till fram på småtimmarna i torsdags. Men klart blev jag och nu är mina 6 pärlhjärtan levererade. Stom...

Av Hulda - 15 september 2013 02:57

kopierat från http://slojdnytt.blogspot.se/ Hemslöjdskonsulenterna i Västmanlands län informerar.   23 december 2012 Änglar     På utställningen Återbruk - Skapa nytt finns en julkrubba sydd av Inga Westin, Västerås. Inga har återb...

Av Hulda - 11 juli 2013 21:39

Skålen är flera år gammal, jag gjorde den på en kurs i Borås och gav sedan bort den, utan att fota dumt nog. Passade på att  fota idag.     Stomtråd 2,mm galvaniserad tråd, tråd till sjäva skålen 1,5 mm och bindtråd 0,7 mm tråd. 8 stomtråd...

Presentation


Huldas luffarslöjd, trådtjack, trådslöjd, luffararbete...m.m.

Fråga mig

14 besvarade frågor

Gästbok

Kategorier

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< December 2008 >>>

 


Ovido - Quiz & Flashcards